بهبود تغذیه دوران میانسالی و سالمندی

گرچه دوران سالمندی به سنین بالای 60 سال اطلاق می گردد ولی تغییرات سالمندی از سال ها قبل آغاز می شود. توجه به تغذیه در این دوران به دلیل تغییر نیازهای تغذیه ای اهمیت دارد. همچنین رعایت اصول تغذیه صحیح در سنین میانسالی و سالمندی سبب می شود فرد سال های عمر خود را با نشاط و راحتی بیشتر طی نماید و کمتر در معرض بیماری های شایع (فشار خون بالا، چربی خون بالا، دیابت، پوکی استخوان و...) قرار بگیرد. به منظور پیشگیری از شیوع سوءتغذیه بالا در سالمندان باید توصیه های تغذیه ای ویژه ای را برای افراد در نظر گرفت.

سالمندی پدیده ای طبیعی است که به مرور زمان با تغییرات فیزیولوژیک همراه است. روند این تغییرات در افراد مختلف یکسان است ولی سرعت ایجاد آن متفاوت است. آنچه مسلم است از سالمندی نمی توان پیشگیری کرد، ولی می توان با رعایت اصول تغذیه صحیح در تمام دوران زندگی سلامت جسمی و روحی خود را برای سالمندی حفظ کرد.

نتیجه تحقیقات تغذیه ای نشان داده است افرادی که عمر بیشتری می کنند دارای خصوصیات زیر هستند:

- هر روز بطور مرتب صبحانه می خورند.

- در هر وعده حجم غذای کمی مصرف می کنند.

- نوسانات وزنشان کم است (همواره وزن مطلوب دارند.)

- میوه و سبزی در برنامه غذایی روزانه آنها وجود دارد.

- چربی و مواد غذایی چرب کمتر مصرف می کنند.

- از مصرف نمک و مواد غذایی شور به مقدار زیادخودداری می کنند.

بهترین راه اطمینان از تامین نیازمندیهای تغذیه ای، مصرف روزانه هر چهار گروه غذایی است که در هرم مواد غذایی معرفی شده اند.


تاریخ آخرین بروزرسانی   :  1393-12-5 0:29        برو بالای صفحه نسخه قابل چاپ