افزایش چربی خون

برای پیشگیری از افزایش کلسترول خون رعایت نکات زیر لازم است:

- چربي قابل رويت گوشت قبل از پخت تا حد ممكن جدا شده و از مصرف آن خودداري شود.

- مصرف گوشت قرمز در وعده هاي غذايي كم شود زيرا گوشت نيز حاوي چربي پنهان است.

- مواد غذايي پرفيبر مصرف شود زيرا فيبر موجود در غذاهايي مانند حبوبات و غلاتي كه سبوس آنها جدا نشده به كنترل سطح كلسترول خون كمك مي كند.

- از مصرف كله پاچه، مغز و دل و قلوه كه حاوي مقادير بالايي كلسترول هستند خودداري شود.

- مصرف سوسيس و كالباس و همبرگر به حداقل رسانده شود.

- قبل از طبخ مرغ، پوست آن كاملا“ جدا شود.

- مصرف ماهي بعلت داشتن چربي مفيد امگا 3 ، سبب كاهش خطر ابتلاء به بيماريهاي قلبي مي شود. مصرف حداقل دوبار ماهي در هفته توصيه مي شود.

- مصرف زرده تخم مرغ محدود شود زيرا حاوي مقادير زيادي كلسترول است. بهتر است بيشتر از 4 الي 5 تخم مرغ در هفته مصرف نشود.

نکته: چنانچه چربي خون بالا است و يا فرد مبتلا به فشار خون بالايا چاقي است حداكثر 3 عدد تخم مرغ در هفته مصرف شود.

-لبنيات كم چرب را جايگزين نوع پرچرب نمايند.

- از مصرف شيريني هاي خامه دار، چيپس و سس هاي چرب اجتناب شود.

- سبزيها و ميوه ها حاوي مقدار زيادي فيبر و مقدار كمي چربي و فاقد كلسترول هستند و داراي مقادير زيادي ويتامينهاي آنتي اكسيدان هستند و از بروز بيماريهاي قلبي پيشگيري مي كنند.

- در سالاد به جاي سس هاي چرب،ازكمي روغن زيتون با آبليمو يا سركه و سبزيهاي معطر استفاده شود. همچنين مي توان ماست را جايگزين سس مايونز در سالاد كرد.

- مصرف غذاهاي سرخ كرده كاهش يابد و ترجيحا“ غذا بصورت آب پز، بخارپز، كباب شده يا تنوري تهيه شود. در صورت لزوم، از روغن مايع مخصوص سرخ كردني بجاي روغن هاي جامد و مايع معمولي استفاده شود.

- بجاي روغنهاي جامد،‌كره، مارگارين و چربي هاي حيواني از روغن هاي مايع مثل روغن زيتون، روغن آفتابگردان و روغن ذرت استفاده شود.


تاریخ آخرین بروزرسانی   :  1393-12-5 0:42        برو بالای صفحه نسخه قابل چاپ